De vereniging 13ARTS heeft in samenwerking met de stad Paimboeuf het initiatief genomen voor een tijdpad door de stad, met medewerking van het collectief 100pression en twee van haar kunstenaars: WIDE en Francis PERSU.
Inwoners van Paimboeuf, bezoekers, toeristen en fietsers op de Loire-fietsroute konden allemaal getuige zijn van het ontstaan van drie muurschilderingen, gemaakt door twee leden van het collectief 100pression uit Nantes: WIDE en Francis PERSU. De wijk verfraaien en de openbare ruimte moderniseren, de sterke identiteit van Paimbœuf bevestigen, mensen aanmoedigen om de stad te ontdekken en haar toeristische aantrekkingskracht ontwikkelen door middel van een andere vorm van kunst en expressie: dat zijn de ambities van dit project dat wordt geleid door de vereniging 13ARTS in samenwerking met de gemeente.
Het doel was om het maritieme, historische, industriële en natuurlijke erfgoed van de stad door middel van stedelijke kunst onder de aandacht te brengen.
De hangar
De rondleiding begint met een mysterieuze blik op Jacques-Noël SANÉ, bijgenaamd “De Vauban van de marine”.
Hij werd in 1740 in Brest geboren en stierf in 1831 in Parijs. Hij was de meest briljante Franse scheepsingenieur uit het tijdperk van de zeilvaart.
Vervolgens ontdekken we aan de kant van de Loire de boot “La Méduse”, gebouwd in Paimbœuf. Napoleon interesseerde zich ervoor tijdens zijn bezoek in 1808. De boot werd op 1 juli 1810 ingehuldigd en toegejuicht door de menigte voordat hij op 2 juli 1816 zonk, waarbij 160 mensen omkwamen. 147 van hen werden achtergelaten op een geïmproviseerd vlot.
De schipbreuk inspireerde Théodore Géricault in 1818-1819 tot het monumentale schilderij “Le Radeau de la Méduse” (Het vlot van de Medusa), te zien in het Louvre Museum.
De doortocht van de Acadiërs
Een kleurrijke mix geïnspireerd op het industriële verleden van Paimbœuf en zijn natuurlijke erfgoed.
Je vindt er de Angélique des estuaires (koortswier), een zeldzame inheemse Franse plant die bedreigd en beschermd is. Net als Gratiola, ook wel armeluisgras of vingerhoedskruid genoemd…
De fabriek Kuhlmann is hier ook vertegenwoordigd. De gemeente Paimbœuf huisvestte 80 jaar lang het grootste industriële centrum in het zuiden van het estuarium, de fabriek van Kuhlmann, die in 1970 nog meer dan 700 mensen tewerkstelde. De industriële groep was al snel actief in de productie van meststoffen en pionierde met de ontwikkeling van superfosfaten. Tot de sluiting in 1996 produceerde de fabriek tetraethyllood, een essentieel ingrediënt in benzine. Met de bouw van woningen, sportclubs en een aanleunschool drukte deze fabriek haar stempel op de geschiedenis van Paimbœuf.
De binnenplaats van het Cultureel Centrum Georges Brassens
(26, boulevard Dumesnildot)
Pierre Chevry, eigenaar van de Kuhlmann fabriek in Paimbœuf, staat hier op de foto. Hij werd geboren in 1894 in Haute-Marne, was ingenieur, polytechnicus en lid van het verzet. Hij waarschuwde onder andere zijn werknemers voordat de Duitsers arriveerden. Hij stierf tijdens de deportatie op 17 augustus 1944.
De fabriek werd herboren en het logo (een blauwe K) en het motto NEC PLURIBUS IMPAR (Alles is mogelijk voor hem) zijn te zien op het fresco.
Drie muurschilderingen op 3 locaties:
– Le HANGAR, quai Sadi-Carnot
– De passage van de Acadiens, kade Sadi-Carnot
– De binnenplaats van het Centre Culturel Georges-Brassens (26, boulevard Dumesnildot)
Wie zijn zij?
De vereniging 13ARTS is opgericht door Carine en Gaël, twee mensen met een passie voor graffiti en industrieel erfgoed. Ze heeft zich gevestigd in het voormalige gezondheidscentrum Paimbœuf in de Pierre-Jubaustraat om er tentoonstellingen en vrije multidisciplinaire artistieke expressie te organiseren. Het doel van de vereniging is om cultuur op een brede, interdisciplinaire manier toegankelijk te maken; om ontmoetingen tussen publiek en kunstenaars te organiseren; en om creativiteit, stedelijk erfgoed en lokaal talent te promoten door middel van straatkunst.
Persu is al sinds het begin van de jaren ’90 actief in de Franse graffitiscène en werkte onder verschillende pseudoniemen. Met de L’OCT-crew ontwikkelde hij een techniek waarmee hij alles kon creëren, van eenvoudige flops tot fresco’s met ultrakleuren. Hoewel zijn personages en landschappen geïnspireerd zijn op strips, blijft zijn specialiteit de ‘Wild style’, een complexe letterstijl. Onvermoeibaar tekenend zijn het de verbindingen tussen de letters die hem fascineren en waarmee hij het meest speelt.
Al sinds zijn kindertijd is Wide gefascineerd door verlaten ruimtes, die door de mens zijn afgestaan aan de natuur. Deze moderne ruïnes herinneren ons aan onze eigen tijdelijkheid, aan de vergankelijkheid van alles. De afgelopen 20 jaar heeft hij op deze vervallen plekken schilderijen gemaakt die van nature vluchtig zijn. Deze praktijk heeft Wide’s interesse in de veroudering die de tijd voortbrengt ontwikkeld en heeft hem in zijn zoektocht om het vergankelijke te esthetiseren geleid tot Glitch art. Deze kunst bestaat uit het herkennen van schoonheid in de weergavefouten van digitale beelden, in de vorm van fragmentaties, herhalingen en artefacten.
Wide probeert de esthetiek van technologische veroudering die op onze LCD-schermen kan verschijnen, in schilderijen te reproduceren. Het verzamelen van pasfoto’s, bewijs van een moment in de tijd, en het vastleggen van woorden uit de stroom van voortdurende informatie die zowel ‘nieuws’ als al verouderd is, vormen het ruwe materiaal voor Wide’s studiowerk. Hij verkent deze thema’s in werken die neigen naar abstractie, experimenterend met verschillende media en technieken.
Vereniging 13ARTS Carine JOLY (voorzitter), 06 47 97 66 16 / 13arts.asso@gmail.com / www.facebook.com/13arts.asso
Collectif 100pression, 11 Rue des Olivettes, 44000 Nantes / 06 08 02 79 81
| Periode (s) | Ochtend | Middag | Openingstijden | Sluitingsdag |
|---|
Individuele bezoeken
Gratis bezoek (permanentie):jaGratis bezoek (aanvraag):
Rondleiding (permanentie):
Rondleiding (aanvraag):
Duur van het bezoek:
Gratis proeven:
Proefgeld:
Groepsrondleidingen
Gratis bezoek (permanentie):jaGratis bezoek (aanvraag):
Rondleiding (permanentie):
Rondleiding (aanvraag):
Duur van het bezoek:
Gratis proeven:
Proefgeld:
-
Museum met informatiecentrum category
-
Gebied, stad, dorp en wijk
-
Moderne en hedendaagse kunst
