Bruggen langs de Loire à Vélo om te bewonderen én over te steken

1
  • D.Darrault
  • Pont St Nazaire © Didier - stock.adobe.com

De Loire à Vélo-fietsroute nodigt je uit om alle wonderen van deze ongetemde rivier te ontdekken. Met zijn adembenemende flora en fauna zorgt de Loire de hele lengte van je reis voor verassingen. Maar de route is ook vermaard voor z’n exceptioneel gebouwd erfgoed. En dan denken we niet alleen aan de vele Loirekastelen, maar ook aan andere indrukwekkende bouwwerken die je tegenkomt: de bruggen. De Loire wordt overspannen door meer dan 40 bruggen.

Bruggen in Cher – Vlak bij het beginpunt van de Loire à Vélo

Het viaduct van Port-Aubry 

Het viaduct van Port-Aubrey verbindt het plaatsje Bannay in het departement Cher met Cosne-Cours-sur-Loire in het departement Nièvre. Dit spoorwegviaduct is wel 40 meter hoog en 828 meter lang! De laatste trein ging er in het jaar 2000 overheen. Tegenwoordig is het nog steeds mogelijk de brug over te steken dankzij “cyclorail du Sancerrois”. Deze neemt je mee aan boord van een fietstrein voor een ritje van 6,5 km van Cosne-Cours-sur-Loire naar Sancerre. Een originele en interessante belevenis voor het hele gezin!  

De brug tussen Cosne-Cours-sur-Loire en Boulleret 

Nog een brug tussen Cher en Nièvre! De gemeentes Boulleret in het departement Cher en Cosne-Cours-sur-Loire in Nièvre worden verbonden door de hangbrug van Cosne-Cours-sur-Loire. De voormalige provincies Berry en Nivernais werden in 1833 voor het eerst door een brug verbonden. Vanaf deze stalen hangbrug geniet je van een weids uitzicht op de Loire.  

Bruggen in Loiret 

De kanaalbrug in Briare 

De 662 meter lange kanaalbrug van Briare is een imposant bouwwerk van ijzer en steen. Deze oudste kanaalbrug van Frankrijk werd gebouwd door een bedrijf met de bekende naam “Eiffel”. Toentertijd werd het door schuiten gebruikt als verbinding tussen het kanaal van Berry en dat van Briare. Pleziervaartuigjes en schuiten steken ook vandaag de dag nog de kanaalbrug in Briare over, misschien kun je zo’n oversteek zien, of zelfs maken in je eigen boot … Of je de kanaalbrug van Briare nou te voet of op de fiets oversteekt, een uniek uitzicht op de Loire is gegarandeerd!  

Cyclistes sur le pont canal de Briare
Pont-canal de Briare © D.Darrault

Het viaduct van Sully-sur-Loire 

Het viaduct van Sully-sur-Loire is een oude spoorbrug die de verbinding vormt tussen Sully-sur-Loire en Saint-Père-sur-Loire. Sinds april 2020 wordt het uitsluitend gebruikt als fiets- en voetpad. Op de Loire à Vélo-fietsroute zal je deze beschutte oversteek met bovendien een prachtig uitzicht op kasteel Sully-sur-Loire zeker waarderen. 

Cyclistes sur la passerelle
Sully-sur-Loire – Passerelle © D.Darrault

De George V-brug en de Europabrug in Orléans 

Het generatieverschil is in Orléans duidelijk zichtbaar. De George V-brug is de oudste brug in Orléans en werd tussen 1751 en 1760 gebouwd. Deze monumentale stenen brug is een bevoorrecht getuige van de geschiedenis van de stad. Tegenwoordig lopen er een tramlijn, weg én een fietspad overheen. Ten westen van de George V-brug ligt de Europabrug. Deze moderne bowstringbrug werd tussen 1998 en 2000 aangelegd als verbinding tussen Orléans en Saint-Jean-de-la-Ruelle aan de noordkant en Saint-Pryvé-Saint-Mesmin aan de zuidkant. Je voelt je heel klein onder de enorme hellende boog tijdens de oversteek op het fiets- en voetpad. 

Le pont illuminé de nuit
Orléans Pont George V © C. Mouton

De brug van Beaugency 

De brug van Beaugency overspant de Loire en verbindt het plaatsje Beaugency met de gemeente Lailly-en-Val.  Deze 15e-eeuwse stenen brug heeft in de loop der jaren talloze reparaties ondergaan waardoor het nu een ongewoon voorkomen heeft. De moeite waard dus om er even goed naar te kijken! Volgens de legende hielp de duivel bij de bouw van de brug van Beaugency. Als betaling wilde hij de ziel van diegene die als eerste de brug overstak … De inwoners van Beaugency stuurden een kat de brug over, die werd daardoor het enige slachtoffer. Als je er toch bent kun je ook even een kijkje nemen op kasteel Beaugency dat toevallig net zijn deuren heropend heeft. 

Een brug in Loir-et-Cher 

De Jacques Gabriel-brug in Blois 

De Jacques Gabriel-brug werd gebouwd tussen 1716 en 1724 en is een belangrijk onderdeel van het plaatselijk architecturaal erfgoed. Omdat hij van strategisch belang was werd hij tijdens de tweede wereldoorlog meerdere malen verwoest.  De eerste keer was in 1940, het Franse leger wilde de vooruitgang van het Duitse leger vertragen en blies daarom de 10e boog op. De tweede keer was in 1944 toen de Duitsers tijdens de terugtrekking de drie middelste bogen opbliezen. De herstelwerkzaamheden begonnen in 1946 en de brug is dus in volle glorie hersteld. 

Vue sur le pont Gabriel à Blois depuis le bord du fleuvev
Pont Jacques Gabriel Blois © D. Lépissier

Bruggen in Indre-et-Loire en Touraine 

De Saint-Symphorien-brug in Tours 

De Saint-Symphorienbrug in Tours is een hangbrug die uitsluitend voor voetgangers en fietsers is. De brug heeft plaatselijk de bijnaam “le pont de fil” (draadbrug) en is een onalledaagse manier om Tours te doorkruisen en tegelijkertijd te genieten van een mooi uitzicht op de Loire! De bonte lichtjes zorgen voor een onmisbaar “wauw” effect in de avond dat je moet zien als je Tours bezoekt.  

Cyclistes en tandem sur la passerelle
Passerelle Saint Symphorien © P. Forget

De Wilson-brug in Tours 

De Wilson-brug in Tours is één van de grote bouwwerken in de stad. Elke avond wordt hij prachtig verlicht en van mei tot oktober zorgt de traditionele openluchttaverne aan de voet van deze stenen brug voor bruisende, gezellige avonden. Vanaf de kade heb je een prachtig uitzicht op de brug en de Loire. 

De hangbrug van Langeais 

Het stadje Langeais, tussen Tours en Saumur, is kenmerkend voor Touraine en heeft een majestueuze hangbrug. Dit opmerkelijke kunstwerk maakt indruk met zijn met torentjes verfraaide arcades. De brug werd gebouwd in de 19e eeuw, in opdracht van koning Lodewijk Filips I. Door het wilde water van de Loire en slecht weer heeft hij regelmatig schade geleden. Tijdens de oorlog, in 1940, stortte de brug geheel in elkaar. Dankzij de hangbrug van Langeais kunnen we de Loire op de fiets, te voet, of in de auto oversteken. Vanuit het park van kasteel Langeais heb je een oogverblindend uitzicht op de brug! 

Vue lointaine du pont de Langeais
Pont suspendu Langeais © L. Chevalier

Bruggen in Maine-et-Loire 

De Cessart-brug in Saumur

De Cessart-brug in Saumur telt 12 bogen en is 276 meter lang. Het is een van de oudste bruggen in de Loirestreek. De brug heeft diverse namen gehad maar draagt sinds 1926 de naam van zijn ontwerper, de ingenieur Monsieur Cessart. Deze brug naar het île d’Offard, middenin de Loire, was nogal een technisch hoogstandje en een verplichte passage tussen de noord- en zuidoever van de koninklijke rivier.  

Vue sur le pont depuis les quais
Pont Cessart-Saumur © D. Debray – stock.adobe.com

De Verdun-brug in Angers 

Dit is de oudste brug van de ene naar de andere oever van de Maine en verbindt het centrum van Angers met de Doutre-buurt. De middeleeuwse Verdun-brug heeft oorlogen doorstaan: in de zomer van 1944 werden de bogen aan de Doutre kant tijdens bevrijdingsgevechten verwoest. Het herstel van de brug werd reeds in 1946 voltooid. De koninklijke rivier schittert ‘s avonds prachtig onder de verlichte brug! 

Le pont à Angers
Pont Verdun Angers © S. Gaudard

De brug van Bouchemaine 

De hangbrug van Bouchemaine verbindt Saint-Gemmes-sur-Loire en Bouchemaine op de Loire à Vélo-fietsroute. Deze overspanning dateert uit 1910 en werd in de tweede wereldoorlog gebombardeerd en vervolgens herbouwd.  

Hij wordt nu veel gebruikt door fietsers op het traject die van beide kanten van de brug de traditionele toues Loirebootjes die zo kenmerkend zijn voor deze regio kunnen zien.  

De brug van Ancenis of de Bretagne Anjou-brug

De brug naar Ancenis was de eerste hangbrug over de Loire en dateert al uit 1839! De hangbrug gaat van de noordoever van de Loire naar Orée d’Anjou op de zuidoever. Hij is gemaakt van 1500 ton staal, heeft een lengte van 467 meter en een hoogte van 28,7 meter! De huidige brug had vier voorgangers voor dezelfde oversteek, de eerste daarvan werd al tussen 1837 en 1839 gebouwd. 

Le pont d'Ancenis
Pont Ancenis © A. Lamoureux

Bruggen in Loire-Atlantique

De brug van Bellevue

De brug van Bellevue (of Belle Vue) heeft een panoramisch uitzicht op de Loire, de Bellevue-route, de zandgroeves bij Basse-Goulaine en het île Clémentine: een typisch landschap in dit gebied! Iets verderop kom je – heen of terug – langs het schattige oude vissersdorpje Bellevue waar vroeger cafés, openluchttavernes en amusement te vinden waren. 

De brug in Mauves-sur-Loire 

De in 1882 geboren brug van Mauves-sur-Loire met z’n Eiffel balkjes is weer helemaal spiksplinternieuw! Met z’n lengte van 482 meter en aan weerskanten van de rijbaan 2 meter breedte voor fietsers is hij helemaal klaar voor fietstoeristen! Hij ligt tussen Mauves-sur-Loire (rechteroever) en Divatte-sur-Loire en overspant de hoofdtak van de Loire aan de noordzijde.  

Cyclistes sur le pont des Mauves
Pont Mauves sur Loire © J. Damase

De brug van Saint-Nazaire 

Deze gigantische brug is nu 40 jaar oud maar nog steeds de langste brug in Frankrijk met een lengte van 3 356 meter! De brug wordt verstevigd door niet minder dan 72 tuikabels die op 68 meter boven het brugdek bovenaan de 2 pylonen samenkomen, 54 brugpijlers, drie rijbanen, 2 fietsstroken (we raden u echter ten strengste aan om gebruik te maken van de shuttlebus voor fietsers) en 2 voetgangersportalen voor onderhoudspersoneel. 17 000 ton staal80 000m3 beton, 8 980 meter aan kabels brengen je van Saint-Brevin-les-Pins naar Saint-Nazaire…  Ontzagwekkend!  

le pont de Saint Nazaire la nuit
Pont St Nazaire © Didier – stock.adobe.com