De avonturen van Aurélie en Anthony en hun 4 kinderen op de Loire à Vélo fietsroute

• Famille Besnier

Aurélie en Anthony, een stel uit Angers, hebben samen met hun vier kinderen de route gefietst. Valentine (11 jaar) en Louis (8 jaar) stapten, gewapend met energie en enthousiasme, op hun eigen fiets terwijl Pauline (5 jaar) en Capucine (3 jaar) de reis in fietskarren achter de fietsen van hun ouders maakten! Hier delen zij hun ervaringen met u …

Julia van La Loire à Vélo: welk gedeelte van de Loire à Vélo hebben jullie gefietst?

We hebben de trein van Angers naar Orléans genomen, met onze spullen – 4 fietsen en 2 fietskarren – in een speciaal ingericht compartiment. Voor vertrek hebben we getest welke afstand we ongeveer per dag konden doen met z’n zessen. Dat kwam uit op zo’n 30 kilometer per dag. Onze ambitie: Om, met een paar rustdagen, in 20 dagen van Orléans naar Saint-Brévin-les-Pins te fietsen!

Van Orléans naar Beaugency – 33 km

Eerste dag, eerste les! Aurélie wilde het brood voor de boterhammen niet in Orléans kopen. Met als resultaat een omrit (met heuvels!) om een bakker te vinden! Bij aankomst in Beaugency waren we erg blij om op de oever van de Loire activiteiten voor de kinderen aan te treffen (springkussens, draaimolen etc.) waardoor ze deze tegenvaller snel vergaten.

Van Beaugency naar Chaumont-sur-Loire – 54 km

We hebben het schitterende kasteel van Chaumont en het omliggende park bezocht, subliem! De paden naar de camping waren redelijk vlak en na aankomst konden we heerlijk ontspannen met een duik in het zwembad!

Het stuk van Chaumont-sur-Loire naar Amboise – 34 km

Deze etappe was erg heuvelachtig! Onderweg is een van de fietskarren stuk gegaan. We moesten daardoor een dag extra op de – Accueil Vélo – camping blijven. We konden niemand vinden die de fietskar kon maken maar gelukkig vond mijn man op internet het benodigde onderdeel dat de volgende dag afgeleverd kon worden! Bij aankomst in Amboise hebben we een kijkje genomen bij het kasteel. De kinderen waren er weg van 😊

Het stuk van Amboise naar Tours – 34 km

We zijn op een geweldige camping beland, met een gigantisch springkussen voor de kinderen. Ondanks dat we 34 kilometer gefietst hadden, hadden ze nog genoeg energie over om te spelen … terwijl wij een aperitiefje namen!

Het stuk van Tours naar Savonnières – 30 km

Het was niet makkelijk om de weg te vinden in Tours (de borden waren moeilijk te zien in de steden). Desondanks vonden we een hele mooie route. En bij aankomst in Savonnières was er een verassing: het dorpsfeest! Op het programma voor die avond stonden activiteiten, vuurwerk en een feestelijke sfeer … een echte toevalstreffer!

Van Savonnières naar Rigny-Ussé – 28 km

De dag begon goed … met een lekke band! Valentine heeft de neiging om op de rand van het pad te fietsen. Na het plakken konden we het kasteel van la Belle au Bois Dormant bezoeken. De meisjes keken hun ogen uit! Daarbij waren er meerdere gezinnen die dezelfde route liepen dus we konden de ervaring delen 😊

Van Rigny-Ussé naar Saumur – 42 km

Tweede lekke band! Dit gedeelte was wat heuvelachtiger en er lagen wat grotere steentjes! Een mooie etappe via Montsoreau, langs de grotten en de wijngaarden … Maar bij aankomst op de camping bleek deze vol. Toen we rechtsomkeert maakten kwam iemand die ons gehoord had ons vertellen dat er vlakbij, in Dampierre-sur-Loire, een terrein was voor campers maar waar ook plekken voor tenten waren. Dat bleek een super goede tip, én het was gratis 😊

Van Dampierre-sur-Loire naar Rosiers-sur-Loire – 27 km

We vonden een superleuke camping met uitzicht op de Loire. En het was een prachtige zonnige dag! We hebben de middag doorgebracht met vissen aan de rivier, en aan het eind van de dag hebben we genoten van een schitterende zonsondergang.

Van Rosiers-sur-Loire naar Sainte-Gemmes-sur-Loire – 37 km

Subliem landschap aan de Loire maar ook wat verder landinwaarts (tuinbouw). We kwamen aan op een knusse bio-camping. Er was van alles voor de kinderen om samen te doen! Het was een beetje vreemd om zo dicht bij huis te overnachten, maar we hadden absoluut geen zin om thuis te slapen!

Van Sainte-Gemmes-sur-Loire naar Chalonnes-sur-Loire – 27 km

Een hele natte etappe! We kwamen doorweekt aan, uiteraard, en de volgende dag was hetzelfde liedje! We besloten daarom om een dagje langer in Chalonnes-sur-Loire te blijven en hebben gekanood!

Van Chalonnes-sur-Loire naar Saint-Florent-le-Vieil – 31 km

Er stond die dag een flinke wind, vooral op de dijken aan de Loire, maar gelukkig hadden we hem in de rug! Hoewel we de dag goed gepland hadden moesten we ons aanpassen toen de versnelling op de fiets van mijn zoon stuk ging. Gelukkig is mijn man een echt Manusje-van-alles en heeft hij hem kunnen repareren. We waren bang rechtsomkeert te moeten maken!

Van Saint-Florent-le-Vieil naar Oudon – 29 km

Na een pauze in Ancenis hebben we het kasteel in Oudon bezocht. Een goed doordachte rondleiding op basis van de Loire à Vélo. De kinderen vonden het geweldig en riepen alsmaar “oh, dat hebben we gezien” en “daar zijn we geweest”! Daarna hebben we een boottochtje gemaakt met een gids, dat was een tip van het VVV-kantoor. Fantastisch!

Van Oudon naar Sainte-Luce-sur-Loire – 23 km

Onderweg kwamen we langs een radijsveld. Hoewel er al geoogst was heeft Anthony er toch nog aardig wat gevonden die achtergebleven waren! Terwijl de kinderen buiten speelden in Sainte-Luce-sur-Loire hadden wij tijd om even uit te rusten.

Van Sainte-Luce-sur-Loire naar Frossay – 46 km

We wilden op de camping bij Migron zijn voor de afsluiting van een festival (we hadden nog maar een dag). We hebben het pontje genomen bij Couëron om de Loire over te steken. Het was een lange etappe omdat er geen camping dichterbij was, maar we fietsen heerlijk langs het kanaal!

Van Paimboeuf naar Saint-Brevin-les-Pins – 33 km

Het eindpunt van onze tocht met prachtig uitzicht op de Oceaan, en die heerlijke zeelucht! De kinderen hebben lekker in het zand gespeeld en gezwommen in de oceaan.
Famille Besnier

Julia: wat heeft de meeste indruk op jullie gemaakt tijdens deze vakantie?

We hebben heel veel mensen ontmoet, op campings en onderweg … iedereen heeft leuke ervaringen om over te vertellen en dat maakt het heel gezellig! Je hebt het idee dat je deel uitmaakt van één grote familie van fietstoeristen op de Loire à Vélo!

Mjn man had in de krant een interview gelezen met iemand die de hele 900 km van de Loire à Vélo route gefietst had. Dat gaf ons het idee dat het leuk zou zijn om met de kinderen te doen en daar hebben we absoluut geen spijt van gehad!