Carine en Anthony op La Loire à Vélo van Nantes naar Blois

Wie zijn wij? Carine en Anthony, 29 jaar, we wonen in Nantes en zijn allebei fan van uitstapjes in alle vormen en maten (wandeltochten, reizen, bezichtigingen). Eind vorig jaar hebben we het idee opgevat om beetje bij beetje aan fietstoerisme te gaan doen. Het is namelijk zo dat La Loire à Vélo onderaan onze straat loopt, het zou jammer zijn daar niet van te profiteren. We zijn begonnen met een paar tochtjes van 15, 20 en daarna 35 kilometer. Heel snel hebben we het plan opgevat om vanaf Nantes via La Loire à Vélo naar de ouders van Anthony te fietsen, vlakbij Chambord. We hebben wel getraind, want Carine had namelijk nogal wat in te halen op het gebied van conditie. Anthony is daarentegen altijd sportief geweest. Hij kon probleemloos 100 km per dag fietsen. We hebben een datum geprikt en onze trip voorbereid (etappes, materiaal enz.).

Nantes - Montjean-sur-Loire : 55 km

Onze fietstassen zijn dichtgegespt. Na een stevig ontbijt nog even snel bij de bakker langs om onze sandwiches op te halen en we kunnen gaan! Het startschot is gegeven! We bereiken het fietspad en beginnen onze fietstrip. Op deze eerste dag is het goede weer van de partij. We stoppen in Oudon. We wonen op zo’n dertig kilometer, maar we zijn hier nooit eerder geweest, ondanks dat het bekend staat als een mooi dorp.

Wij houden hier een tussenstop, bezoeken snel de stad en rijden de helling op naar de beroemde toren! Het uitzicht van bovenaf het gebouw is schitterend! Na deze eerste halte gaan we weer op weg. We rijden door Ancenis en zijn fraaie Loire-oevers. De brug van Ancenis is schitterend, we besluiten dus erover heen te rijden en nemen vervolgens de route ten zuiden van de Loire. We zijn helemaal alleen op de plattelandweggetjes, voor het merendeel in de schaduw, wat we wel prettig vinden gezien de temperatuur van deze eerste dag. Na 43 kilometer te hebben afgelegd stoppen we om te picknicken op een recreatieplek, vlak bij een rivier, in de buurt van “le Fossé Neuf”.

Na een prettige tussenstop gaan we weer op weg, naar Saint-Florent-le-Viel, een heel leuk stadje. Als we vertrekken moeten we beslissen of we via “de Loire-oevers” of via “de vallei” naar Montjean-sur-Loire gaan. We kiezen voor de Loire-oevers, een keuze die we al snel betreuren: 12km rechte, platte weg, zonder schaduw. Het was duidelijk het moeilijkste deel van de rit. Na een tiental kilometer lokt een uitspanning aan de rand van de weg ons. Zo ontdekken we “Le Marie-Louise”: een uitspanning met een terras, een jeu-de-boulesbaan, ligstoelen in de schaduw en een zachte sfeer. Tot slot rijden we de twee resterende kilometer tot aan onze camping.

We komen hier rond vier uur ‘s middags aan. We hebben gekozen voor camping Paradis de Montjean-sur-Loire, want hier is een overdekt zwembad dat al open is. De camping heeft een ruimte voor “wandelaars” waar we gebruik kunnen maken van een koelkast, een magnetron, eettafels en waslijnen om onze handdoeken te drogen. Nadat we onze tent hebben opgezet en een douche en een duik hebben genomen, bezoeken we aan het einde van de dag Montjean-sur-Loire. Het is een mooie stad, vooral het hoge deel. We eten op de camping en genieten dan van een heerlijke nachtrust.

Montjean-sur-Loire - Village La Croix (Saumur) : 85 km

We hebben een goede nacht achter de rug. Helaas hebben we de tent in de regen moeten inpakken. We ontbijten in bakkerij Réveillère in Montjean. Deze bakkerij, die niet alleen heel lekker is, heeft ook twee beschutte tafels. We rijden naar het eiland van Chalonnes en steken het in de lengte over, tussen de waterdruppels door. De lucht klaart op.

Dat is een goed teken. Een paar kilometer verder krijgen we te maken met onze eerste grote beklimmingen richting La Possonnière. Het is een prachtige weg, dwars door wijngaarden en bossen. We fietsen tot aan La Daguenière, waar we eten in een speciale ruimte voor fietsers. Hier zijn beschutte tafels, wc’s, een kraantje en materiaal om de banden op te blazen.

Daarna gaan we op weg naar Gennes-Val-de-Loire. We aarzelen: ofwel we slapen hier, of we rijden nog even verder naar camping Huttopia op ongeveer tien kilometer van Saumur. We drinken een glaasje op een terras en besluiten nog een paar kilometer te fietsen. Er wordt namelijk regen aangekondigd voor de volgende dag. We doen dus liever vandaag nog een paar kilometer meer. Na de tanden op elkaar gezet te hebben vanwege de stevige hellingen op onze weg, komen we aan bij onze camping.

We kenden Huttopia niet, maar we zijn zeer aangenaam verrast: een natuurcamping, een heel groot overdekt zwembad, modern en schoon sanitair, en kampeerplaatsen met uitzicht op de Loire! We staan op een klein plekje, maar wel groot genoeg. Bij de receptie bestellen we ons ontbijt voor de volgende ochtend, we genieten van het enorme zwembad voor ons alleen en gaan eten met uitzicht op de Loire. We testen het gevriesdroogde gehakt met puree en ook dat is een hele goede verrassing! Perfect op smaak. We gaan naar bed. Die nacht worden we wakker van het onweer vlak boven ons hoofd. Het is indrukwekkend maar gelukkig van korte duur.

Saumur - Bréhémont : 60 km

We worden wakker onder een regenachtige hemel. Na ontbeten te hebben, breken we op. Na 10 km wordt het weer slechter. Dat komt goed uit, we komen net aan in Saint-Hilaire-Saint-Florent, de gemeente met de bekendste grotkelders. Na vorig jaar Langlois-Château bezocht te hebben, bezoeken we dit jaar Ackermann. Het bezoek kost € 5 per persoon en omvat een zelfstandig bezoek aan de kelders en een proeverij. De twee kelders zijn verschillend: in Langlois-Château draait het echt om wijn, terwijl bij Ackermann het accent meer op de geschiedenis ligt. Maar het deel in de grot maakt het meest indruk op ons.

Wij blijven tot half twaalf bij Ackermann om te schuilen voor de regen. Daarna gaan we op weg naar het centrum van Saumur. We eten in een restaurant, in de hoop wat op te drogen na de regen. Met dit weer zijn we niet naar het kasteel gegaan, maar we raden het sterk aan! Het uitzicht over Saumur is machtig (maar let op, de weg gaat wel omhoog)! We trappen ‘s middags flink op de trappers om de verloren tijd in te halen. We hebben ‘s ochtends bijna niet gefietst, maar we hadden de dag daarvoor al een kleine voorsprong genomen.

We vergissen ons in de weg in Savigny-en-Veron, waardoor we iets omrijden. Maar de bewegwijzering is zo goed dat we vrij snel weer op het fietspad komen. We zijn aangekomen in de regio Centre-Val de Loire! We rijden verder tot Bréhémont, waar de camping (ook met binnenzwembad) op ons wacht. Bij aankomst op de camping gingen we onze tent opzetten, maar er kwam storm op met buien en heftige windstoten. Tegen de tijd dat we de tent hadden opgezet, brak er een boogstok.

En we hadden geen reservestokken bij ons. Uit angst dat de tent ‘s nachts op ons hoofd zou vallen, vroegen wij de camping om hun goedkoopste accommodaties met dak. Zo kwam het dat we in een tweepersoons stacaravan van twintig vierkante meter terechtkwamen. Hij is heel goed ingericht. En heel stiekem zijn we blij in een bed te slapen en een eigen badkamer te hebben!

Bréhémont - Amboise : 63 km

Het voordeel van deze nacht in een stacaravan is dat we geen tent hoeven in te pakken. We hebben dus onze tijd kunnen nemen alvorens weer op weg te gaan. Na een tiental kilometer zijn we aangekomen in Villandry. We hebben het wat hoger opgezocht in deze mooie stad om het kasteel en de tuinen gewaar te worden. We komen nog eens terug om de tuinen te bezoeken, want zo te zien zijn ze prachtig! Daarna hebben we koers gezet naar Tours. Aangekomen bij Joué-Les-Tours, hebben we een onwaarschijnlijke ontmoeting gehad: een troep kamelen die een weg blokkeerde! Zo’n ontvangst maak je niet vaak mee!

Na aangekomen te zijn in Tours ontdekten we tot ons plezier dat La Loire à Vélo voor de oude school van Anthony, Polytech Tours, loopt. Daarna zijn we de stad doorgefietst en hebben een ommetje gemaakt via het oude stadsdeel en het schitterende Place Plumereau. Daarna zij we weer doorgereden, op zoek naar een plekje om te eten. In de buurt van Saint-Pierre-des-Corps probeerden we een bank te vinden die vrij was, maar dat was niet eenvoudig. Pas in de buurt van Montlouis-sur-Loire vonden we picknickplaatsen.

Na een korte lunchpauze hebben we de klim naar Montlouis-sur-Loire gemaakt! Het zwaarste van de dag was achter de rug, want het resterende traject was grotendeels bergafwaarts, door wijngaarden en langs de Loire! We kwamen vrij vroeg in de middag aan in Amboise. Direct bij binnenkomst in de stad troffen we een uitspanning met uitzicht op het Koninklijk Kasteel! Het was echt een leuk plekje, dat we je aanraden: Chez Oscar et Suzette! Toen we vorig jaar Amboise bezochten, was het regenachtig weer, we vonden het nu dus heerlijk om in de zon van de stad te genieten!

We zijn neergestreken op Camping de l’Ile d’or, de grootste camping van Amboise en omgeving. Na onze tent opgezet te hebben, zijn we gaan midgetgolfen op de camping. Anthony heeft (overtuigend) gewonnen en had dus het recht uitgenodigd te worden voor het avondeten. We zijn naar het centrum van Amboise gegaan om een leuk restaurant te vinden voor onze laatste avond. De nacht was rustiger en onze tent heeft het volgehouden, ondanks de gebroken stok!

Amboise - Suèvres : 58 km

Op deze laatste dag wisten we dat we de kortste etappe van onze fietsreis gingen maken: 58km. Na een ontbijt in Amboise hebben de grote beklimming naar Amboise gemaakt. Een heftig begin van de dag! Na een dergelijke klim heb je geen warming-up meer nodig! Daarna zijn we naar Chaumont-sur-Loire gefietst. Tijdens onze Loirekastelen-road trip van vorig jaar hadden we dit kasteel helemaal niet bezocht. Dit was dus onze kans!

We hebben onze fietsen gestald in één van de vele fietsenstallingen en zijn het Domein gaan bezichtigen. Het kasteel is schitterend. Maar het verbaasde ons wel dat de meeste vertrekken veranderd waren in kunstgalerijen. We hadden het geluk het Internationaal Tuinenfestival te zien, waar zo’n dertig kunstenaars en landschapsarchitecten kunstwerken met de natuur hadden gemaakt. We zijn meer dan tweeënhalf uur gebleven en hebben niet alles van de tuinen gezien. We hebben sandwiches gekocht in het kasteel en zijn vertrokken.

In Candé-sur-Beuvron hadden we recht op onze laatste grote beklimmingen, daarna was het een platte weg tot aan Blois. Met de wind in de rug kwamen we snel en zonder moe te worden vooruit, naar Blois. Eenmaal ter plaatse beseften we dat we de grens van 300km overschreden hadden. Wat een avontuur! Omdat we al vaak in Blois waren geweest, de geboortestad van Anthony, zijn we hier niet lang gebleven en onmiddellijk op weg gegaan naar Suèvres, onze eindbestemming, via de noordelijke oever.

Het was een mooie weg tot aan Ménars. Daar hebben we een aantal kilometer over grind gereden. Het is het enige deel van onze rit met meerdere kilometers paden die niet prettig zijn om over te fietsen. De weg wordt beter bij Cour-sur-Loire, met schitterende Loire-oevers. Eenmaal in Suèvres hebben we La Loire à Vélo verlaten en zijn naar de familie van Anthony gegaan. We waren dolgelukkig en apetrots op onze aankomst na deze 320km te hebben afgelegd!

La Loire à Vélo, een uitstekend aangelegde route

La Loire à vélo is echt een uitstekend aangelegde route met alles wat fietsers nodig hebben: Accueil Vélo (fietsvriendelijke accommodaties en sites), beschutte picknickplekken, sanitair, gastenkamers enz… Wij waren onder de indruk van de bewegwijzering die overal aanwezig was. We zijn maar één keer de weg kwijtgeraakt en hebben de route snel, na 2 – 3 kilometer, weer teruggevonden. We verwachtten een vlakke route. Uiteindelijk is er wel wat hoogteverschil, maar dat is goed te doen. Mensen die niet aan sport doen raden we wel aan vooraf wat aan de conditie te doen. Dat is wat Carine had gedaan, en ze had er geen spijt van.

Als we iets op een andere manier zouden moeten doen:

– Een extra boogstok en een hamer meenemen voor de tent en een extra spanner om de handdoeken overdag te kunnen drogen
– De tuinen van Villandry bezoeken
– Misschien een dag meer plannen, want bij aankomst hadden we maar zin in één ding: weer op weg gaan en de tocht voortzetten.

Wat een prachtig avontuur was deze week over de wegen van La Loire à Vélo!

Je kunt deze reis terugvinden op ons blog “Vadrouilles et cie”.