Philippe en Julia van Nevers naar Saint-Brévin-les-Pins

• © Philippe et Julia

Wij zijn Philippe en Julia, een Zwitsers stel dat gek is op reizen, fietsen en nieuwe uitdagingen! Tijdens de zomer van 2019 zijn we met onze camper naar Bretagne gegaan. We hebben een stop gemaakt in Nevers en van de gelegenheid gebruikgemaakt om wat te fietsen. Een paar dagen later kwamen we aan bij de Bretonse kust, we reden door Saint-Brévin-les-Pins en zagen toevallig het aankomstbord van La Loire à Vélo. Tijdens een babbeltje met de meneer van het “aankomsthutje” beseften we dat het vertrek van de route zich in Nevers bevond! Heel vanzelfsprekend hebben we dus besloten dat we de volgende zomer terug zouden komen (uiteindelijk twee zomers later vanwege de corona) om de hele fietsroute te volgen!

Nevers - La Charité-sur-Loire - 45 km

Een rustige etappe van 45 km om ons avontuur over La Loire à Vélo te beginnen! De zon speelt verstoppertje met de wolken, maar we ontkomen aan de regen en de wind is veranderlijk! We gaan niet klagen! We bereiken al snel La Charité-sur-Loire, bijna verwonderd over de snelheid van de route. Hopelijk blijft dat zo.

La Charité-sur-Loire - Cosne-sur-Loire - 51,7 km

Een schitterende etappe in de zon met een kleine klim in Sancerre! We hebben best zin in een wijntje, maar het is verstandiger om het bij lekkere koude thee te houden voordat we de etappe voortzetten langs het zijkanaal! De route is steeds heel goed aangegeven en de mensen die we onderweg tegenkomen zijn heel aardig! In de ochtend rijden we over km 50, een bewijs dat we op de goede weg zijn.

Cosne-Sur-Loire - Gien - 48,8 km

We vertrekken vanochtend onder een dreigende hemel, maar terwijl de kilometers kaarsrecht voorbij trekken, maken de wolken steeds meer plaats voor de zon. De weg wordt steeds mooier, de ene keer fietsen we langs het zijkanaal, de andere keer langs de Loire of in de schaduw van de bossen! We hebben zelfs recht op één of twee kleine beklimmingen en we vinden de kleine afdaling daarna telkens heerlijk. We komen aan in Gien. Het uitzicht is echt fantastisch en ditmaal is de zon echt aanwezig.

Gien - Orléans - 75,7 km

Een winnend team vervang je niet, we vertrekken met een bewolkte lucht! Ontdekking van het prachtige kasteel van Sullysur-Loire! Picknickpauze in Châteauneufsur-Loire, we vertrekken onder een dreigende hemel, maar we ontsnappen aan de regen! De laatste 20 km leggen we af met een aardige tegenwind, maar we bereiken Orléans in de zon en met een glimlach!

Orléans - Blois - 74,1 km + lusroute naar Chambord - 41,7 km

We zetten onze trip voort in gezelschap van zon, wolken en wind (soms echt tegenwind) maar nog steeds met een glimlach! De landschappen zijn altijd mooi en gevarieerd, en we ontmoeten hele leuke mensen!

Blois - Tours - 79,26 km

Van regen smelt je niet! Samenvatting van de dagetappe: wolken, regen, de hele weg pal wind tegen (Martigny is er niets bij!), 400 m positief hoogteverschil (nee, La Loire à Vélo is niet alleen maar plat!), een heerlijke maaltijd ‘s middags in gezelschap van echt sympathieke mensen, veel gelachen, de zon schijnt als we Tours bereiken.

Tours - Brehémont - 46,58 km

We hadden voor vandaag een kleine etappe gepland en dat komt perfect uit want het heeft een groot deel van de dag gegoten van de regen! Onderweg hebben we een praatje gemaakt met een boer die ons vertelde dat we over de 3 gram-”weg reden, het is de omrit die plaatselijke bewoners ‘s avonds nemen na de borrel. We rijden voor het kasteel van Villandry langs waar we drie jaar geleden de tuinen van hebben bezocht. Het is echt vreemd, want er was niemand! Het is vreselijk slecht weer en het lijkt erop dat de pandemie de toeristen heeft ontmoedigd! Morgen gaan we verder, richting Saumur, we verheugen ons nu al.

Bréhémont - Saumur - 60 km

Eén van de mooiste etappes tot op heden! Na 8 km rijden we langs het schitterende kasteel van Ussé, dat gediend heeft als inspiratiebron voor Doornroosje! De dreigende wolken zijn nog steeds nadrukkelijk aanwezig, maar we hebben besloten onze regenjassen te negeren en dat had effect, want we ontsnappen aan de druppels! We zijn daarna door het charmante dorpje Turquant gereden en hebben de grotwoning van de “geplette appels” bezocht, hartstikke interessant! Een babbeltje met een paar Belgen, heel aardig, daarna de laatste kilometers door de hellingen voor een koninklijke aankomst in Saumur en zijn machtige kasteel! De zon is weer terug, we zijn heel erg blij!

Saumur - Les-Ponts-de-Cé - 61,6 km

Vandaag hebben we de zon teruggevonden en het doet ons goed zonder drie lagen kleding te fietsen. Nog steeds pal wind tegen, maar daar raken we aan gewend. We zien het eerste bord Nantes, een teken dat we nog steeds op de goede weg zijn.

Les Ponts-de-Cé - Ancenis

Prachtige wegen + ijzersterke benen + meewerkende wind = winnend trio voor een heel makkelijke etappe van 73,54 km. We hebben zelfs al een kleine voorsprong op de etappe van morgen genomen, je weet maar nooit, soms kom je hele leuke “uitspanningen” onderweg tegen!

Ancenis - Nantes - 55,6 km

Een azuurblauwe hemel vanochtend, schitterend!! De weg is nog steeds prachtig en heel makkelijk, het fietst super goed. We komen aan in Nantes, het is de derde keer dat we in deze stad komen (maar de eerste keer met de fiets!), het is echt een juweeltje! We genieten van het lekkerste aardbeienijs ter wereld, twee jaar dat we ernaar uitkeken om er weer eentje te eten, het is verdiend!

© Philippe et Julia © Philippe et Julia

We zijn er. Precies twee jaar geleden kwamen we in Saint-Brevin-les-Pins en hebben we toevallig het vertrek/aankomstpunt van La Loire à Vélo ontdekt! We hebben geen vijf minuten geaarzeld, we hebben elkaar beloofd op een dag deze route te doen! Twee jaar later zijn we er met de fiets aangekomen.

La Loire à Vélo, massa’s mooie herinneringen

Samengevat levert dat op:

– 12 etappes en een lusroute naar de kastelen

– 793 km in totaal

– wolken, regen, wind en zon

– schitterende landschappen

– uren gebabbel aan het stuur

– een ontelbare hoeveelheid leuke ontmoetingen, met bewoners en andere fietsers

– een perfecte dienstverlening van de SNCF

– 0 lekke banden

– massa’s mooie herinneringen

We bedanken iedereen die ons gevolgd heeft en tot gauw voor nieuwe avonturen (ons hoofd barst van de nieuwe plannen).