Samen met vrienden over La Loire à Vélo van Angers naar Blois

• ©Margaux

Wij zijn een groep van vijf vrienden en voor het eerst hebben we besloten een fietsreis te gaan maken. Nu de uitdaging op tafel ligt, moeten we de bestemming kiezen. We moeten met meerdere dingen rekening houden: we vertrekken niet allemaal vanaf dezelfde plek, sommigen vertrekken rechtstreeks uit Parijs en anderen uit Saint-Nazaire. En bovendien nemen we onze twee “olijke” makkers met ons mee: Maiko, een husky van 6 jaar en Thérèse, een jonge border collie van 10 maanden. We moeten dus een flink beladen fietskar achter ons aan slepen. We kunnen geen route nemen met te veel heuvels. We besluiten dus al heel snel om La Loire à Vélo te gaan befietsen, een klassieker voor fietstrips, goed gelegen voor ons en redelijk plat…

Van Angers naar Saumur 56km

Het miezert een beetje als we Angers op zondagochtend verlaten. We rijden over mooie fietspaden via het Parc des Ardoisières in Trélazé. Daarna steken we probleemloos over met een hele mooie pont (Bac de la Chevalerie over de Authion). Deze eerste dag verloopt goed, we rijden afwisselend over kleine weggetjes en fietspaden zonder veel mensen tegen te komen. We hebben zonder al teveel moeite voor een zondag een plek om te picknicken gevonden en aan het einde van de middag bereiken we Saumur, waar we van tevoren een heel mooi hotel hadden gereserveerd. Na genoten te hebben van de spa, gaan we in de avond de stad en zijn prachtige kasteel bezichtigen, en we zoeken een restaurant op voor ‘s avonds.

Van Saumur naar Azay-le-Rideau 65km

Een heel mooi vertrek vanuit Saumur waar we door dorpjes met grotwoningen rijden. We hadden een kleine omweg gepland om de Koninklijke Abdij van Fontevraud te bezoeken. We moeten hiervoor kleine weggetjes nemen die stijgen en dalen, we gaan maar langzaam vooruit. In Fontevraud bezoeken we de abdij waar de gisants van Richard Leeuwenhart en Eleonora van Aquitanië te zien zijn.
We vertrekken weer en eindigen deze lange dag in Azay-le-Rideau, waar we een nacht in een joert hadden gereserveerd op een manege.

Van Azay-le-Rideau naar Amboise 58km

Na een heerlijke nacht in de joert, omringd door paarden, gaan we op pad richting Amboise. De weg is heel mooi, we rijden zonder te stoppen om Tours heen en komen ‘s middags in Amboise aan. Bezoek aan het Clos Lucé en de stad met zijn prachtige kasteel, dat ‘s nachts verlicht is.

©Pauline ©Pauline

Van Amboise naar Blois 41 km

Na een heerlijk ontbijt met uitzicht op het kasteel van Amboise gaan we weer op weg. We komen door vele wijngaarden, de landschappen wisselen elkaar heel snel af, deze route is heel mooi. We nemen de tijd om te stoppen bij het Domaine des Pierrettes voor een bezoek aan de kelder en een proeverij van wijnen, we worden heel goed ontvangen en krijgen veel informatie. Iedereen vond dit een hele leuke halte. Aan het einde van de middag komen we aan in Blois, we hebben dus nog de tijd om de stad te bezoeken. ’s Avonds bezichtigen we het kasteel van Blois met zijn nachtelijke verlichting.

Blois naar Chambord naar Blois 46 km

We hadden twee nachten gereserveerd in Blois en voor deze laatste dag maken we een lusroute via Chambord. De weg is heel gevarieerd en brengt ons eenvoudig naar het kasteel, dat we bezichtigen. We eindigen met een picknick in het schitterende park van Chambord. Voor de terugreis besluiten we de Loire te volgen.

Dit avontuur eindigt met een laatste mooie avond in Blois voordat we de trein nemen naar Angers, een reis die goed verloopt ondanks dat we bepakt en bezakt zijn (fietsen, karretjes, honden enz.).