Térence en Ophélie doen La Loire à Vélo van Nevers naar Saint-Brevin-les-Pins!

• © Traveltheworld

We houden van een sportieve uitdaging en doen op vakantie vaak trektochten. Dit jaar besluiten we, door de gezondheidscrisis, om in Frankrijk te blijven en de hele Loire à Vélo-fietsroute te doen. Ophélie komt zelf uit dit gebied en dacht er al een tijdje over. Nu was dus hét moment om het ook echt te gaan doen! In het begin hadden we niet echt een doel qua tijdsduur. We gingen op en top gemotiveerd op pad op onze goed uitgeruste fietsen (tent, slaapzakken, gasstelletje etc.) om vanuit Nevers te vertrekken met Saint-Brévin-les-Pins als eindbestemming.

Nevers - Saint-Satur: 71,53 km

We komen met de TER-stoptrein aan op het station van Nevers, de plekken voor fietsen in deze trein waren echt heel praktisch. Na een paar minuten om onze fietsen uit te rusten met de GPS op het stuur begint het avontuur! We hebben nog geen idee waar we vanavond gaan slapen maar we vinden ongetwijfeld wel ergens een plekje voor de tent.

Het is bewolkt en er staat niet veel wind, prima fietsweer. De route is vlak en ook heel goed bewegwijzerd (je moet af en toe wel omhoogkijken om de borden te zien). Het verbaast ons een beetje hoe weinig mensen we tegenkomen maar dat komt ons niet echt slecht uit!

© Traveltheworld © Traveltheworld

Na zo’n 46 km rusten we even in La Charité-Sur-Loire en laten we ons verleiden door een hamburger die onze batterijen weer oplaadt voor de rest van de rit. We fietsen door tot Saint-Satur, waar we besluiten dat het mooi is geweest voor vandaag. De camping is heel rustig en er zijn plekken zat!

We hebben besloten om spaghetti bolognese te maken, dus we doen wat boodschappen en koken op het campinggasstel! Voor we gaan slapen kijken we nog even naar de route voor de volgende dag. We hebben zware benen maar goed, het is pas de eerste dag dus ze zullen er wel aan wennen!

Saint-Satur - Châteauneuf-sur-Loire: 111,15 km

Deze tweede dag gaan we redelijk vroeg weg zodat we later bij aankomst meer tijd hebben om te rusten. Het dagelijks ritueel (dat elke dag gerespecteerd wordt!) is dat Térence na een paar kilometer in een dorpje bij de bakker de plaatselijke specialiteit haalt zodat we die kunnen proeven.

Een snoeppauze dus! Het weer is wisselvallig en we fietsen zo’n 20 kilometer in de regen.

© Traveltheworld © Traveltheworld

Toch tikken de kilometers snel voorbij en Térence droomt er al van om over de magische grens van 100 kilometer te gaan. Ophélie weet het en elkaar aanmoedigend lukt het zelfs om 111 km te doen! Is er een beter manier om dat te vieren dan een pizza op de camping in Châteauneuf-Sur-Loire te laten afleveren?

Châteauneuf-sur-Loire - Blois: 110,04 km

Deze ochtend hebben we een beetje spierpijn maar zijn we klaar voor de volgende etappe. De zon is er vandaag ook bij, het landschap is mooi en we komen nog steeds weinig mensen tegen. Tussen de middag eten we een broodje aan de kant van de Loire. De dag gaat snel voorbij, net als de kilometers.

We zijn toch wel moe en tijdens een rustpauze na ongeveer 60 km vragen we ons af waar we zullen stoppen. Saint-Dyé-Sur-Loire? Blois? Of gaan we toch weer meer dan 100 km doen? Eh, ja dus!

© Traveltheworld © Traveltheworld

We gaan weer op pad, richting het oogverblindend mooie Château de Chambord (dat we al eens bezocht hebben) na deze kolos even bewonderd te hebben trappen we door tot Blois. De dichtstbijzijnde camping ligt achter ons en omdat we geen zin hebben om te keren besluiten we deze keer een Airbnb te nemen.

We hadden deze avond een geweldige gastheer en er was die avond een wedstrijd. We hebben die avond gegeten in het FANTASTISCHE Indiase restaurant Le Madras! Een absolute aanrader!

Blois - Chambray-les-Tours: 81,49 km

Die twee dagen van meer dan 100 km voelen we toch aardig in onze benen. We besluiten daarom om naar Amboise te fietsen en daar te stoppen bij het kasteel Clos-Lucé waar Leonardo da Vinci de laatste jaren van zijn leven woonde en waar we een tentoonstelling van zijn uitvindingen kunnen bezoeken. Het regent behoorlijk tijdens ons bezoek en de weersverwachting kondigt niets goeds aan voor de komende twee dagen.

Hoewel we goed zijn uitgerust voor slecht weer is het, laten we eerlijk zijn, toch een stuk leuker om in het zonnetje te fietsen. We hakken een knoop door en besluiten om in Chambray-Lès-Tours de twee slechte dagen bij familie door te brengen.

Chambray-les-Tours - Saumur: 86,12 km

Na 2 dagen regen en wat welverdiende rust vertrekken we weer onder een stralende zon. Richting Saumur! Dit gedeelte is heel lieftallig, het is een beetje heuvelachtig, met wijngaarden tot aan de horizon en bij aankomst in Saumur zicht op het hoger gelegen kasteel. Ook vanaf de camping hebben we een ongelofelijk uitzicht op het kasteel.

We besluiten om even de benen te strekken met een wandelingetje door de stad. De camping heeft een lekker pluspuntje, naast onze tent staat een boom met heerlijke rijpe mirabellen!

Saumur- Angers: 68,79 km

Het zonnetje is er weer en vergezelt ons tot het einde! We doen vandaag maar een korte etappe en fietsen op ons gemak naar Angers. Helaas wordt de weg op een gegeven moment door hoogwater versperd! Ik probeer nog even door het water te fietsen maar het komt al snel tot m’n versnelling. We gaan dus een stukje terug en vinden ietsje verder de hoofdroute weer.

Op de camping kletsen we de hele avond met de mensen in de tent naast ons, zij doen dezelfde route maar in de tegenovergestelde richting. De gezelligheid onderweg is ook een deel van dit avontuur dat we ontzettend waarderen!

Angers - Nantes: 106,08 km

Na een paar dagen rusten en wat kortere afstanden zijn we vastbesloten om vandaag weer meer dan 100 km te fietsen! We komen op dit gedeelte meer mensen tegen en moeten af en toe slalommen om langs ze te gaan. Het zonnetje begint behoorlijk warm te worden, vooral in de middag en we voelen ons behoorlijk gammel. Wij kijken uit naar onze aankomst in Nantes en het opzetten van de tent op de camping. Maar dat pakt even anders uit … er is geen plek! We hebben nu twee keuzes: omkeren en 20 km terugfietsen naar een andere camping, of dezelfde afstand doorfietsen naar een volgende camping. We zijn bekaf en hebben geen zin om weer op de fiets te stappen. Uiteindelijk schieten Belgische toeristen die hoorden dat er geen plek voor ons was ons te hulp door te vragen of zij konden upgraden om zo hun plek voor ons vrij te maken. Wat een mazzel! En zo lief! Om ze te bedanken bieden we ze een aperitief aan dat zij, en wij (lol!) ruimschoots verdienen.

Nantes - Saint-Brevin-les-Pins: 60 km

Het is zo ver, de laatste etappe! Vandaag fietsen we lekker rustig aan. We doen een leuke oversteek met de boot en genieten echt van dit laatste gedeelte langs de riviermonding.  Eindelijk komen we aan in Saint-Brevin-Les-Pins. We hebben geen enkel probleem gehad met onze fietsen en eindigen het parcours onder een strakblauwe lucht. Nu is het tijd om een hapje te eten en daarna gaan we naar de camping. Het is vandaag marktdag en we pakken het staartje daarvan nog even mee.

Wat lekkere Réunion-specialiteiten, een gegrilde kip, meloen en kersen. Een onvergetelijke maaltijd! En als prachtige afsluiter nog een lekker ambachtelijk ijsje bij Les gourmandises de Lily. Vervolgens gaan we naar de camping om uit te rusten en van het zwembad te genieten.

© Traveltheworld © Traveltheworld

La Loire à Vélo, een vlakke, vreedzame en plezante fietsroute, (zolang het niet regent).

Het is tijd voor de terugreis, we nemen de shuttlebus die tussen Saint-Brevin-Les-Pins en Saint Nazaire rijdt (gratis en superhandig) en gaan daarna met de TER-stoptrein naar Nantes.

695 km in 8 dagen.  We hebben niet veel bezienswaardigheden bezocht maar hebben wel een hartstikke mooi avontuur beleefd. We beseffen hoeveel geluk we hebben dit soort routes in ons eigen land te hebben en we zullen ons elke dag van deze fietstocht herinneren! U moet het echt doen als het u wat lijkt, u hoeft niet eens heel sportief te zijn. U kunt stoppen waar en wanneer u wilt, meer bezichtigingen doen en gewoon op uw eigen snelheid gaan. U vindt ons hele parcours hier.

Als u meer van onze avonturen wilt zien ga dan naar Instagram: Térence en Ophélie hebben er elk een eigen account